Biznes stacjonarny w sieci – jak reklamować się i sprzedawać produkty marki lokalnej w sieci oraz dlaczego warto

Internet to bardzo dobre miejsce do reklamowania naszej marki naziemnej, a także sprzedawania produktów, które oferujemy codziennie w naszym sklepie czy innych biznesach handlowo-usługowych. Wielu właścicieli takich biznesów nie zna jednak do końca potencjału internetu i nie wykorzystuje wielu możliwości. W tym tekście staramy się przedstawić wszystkie sposoby na reklamowanie się, a także sprzedaż produktów biznesu lokalnego i podpowiadamy dlaczego warto się na tym skupić.

Dlaczego warto promować się i sprzedawać w internecie

Internet to miejsce w którym, warto promować naszą markę lokalną i sprzedawać z kilku powodów. Przede wszystkim w internecie znajduje się bardzo duża liczba osób, a dzięki temu możemy pozyskać dużą liczbę nowych klientów i zwiększyć znacząco sprzedaż. Przełoży się to na większe zyski i szybszą możliwość rozwoju marki. Dzięki temu będziemy stawali się silniejszą firmą na rynku stacjonarnym i będziemy mogli lepiej konkurować z innymi markami branżowymi.

W sieci znajdziemy również osoby, które choć mogą teoretycznie skorzystać z usług naszej marki, nie zrobią tego, gdyż mieszkają na co dzień za daleko lub nie wiedzą o istnieniu naszej firmy. W ten sposób możemy wykorzystać potencjał i dotrzeć do wszystkich osób, które mogą skorzystać z naszego biznesu. Sytuacja ta dotyczy szczególnie osób młodych, które często używają internetu sugerują się jego wskazaniami – nawet w przypadku marek tradycyjnych.

Promowanie marki lokalne w internecie jest również elastyczne finansowo. Nie musimy na ten cel przeznaczać żadnych środków lub możemy robić to w dogodny dla nas sposób. Do wyboru mamy szeroką pulą darmowych i płatnych sposobów reklamy, a także działań sprzedażowych. Możemy wdrażać je stopniowo i działać niezobowiązująco. Wszystko to przełoży się na dobre dostosowanie promocji internetowej do naszej aktualnej sytuacji niezależnie od tego czy nie mamy środków na podjęcie nowych działań czy wręcz przeciwnie, chcemy przeznaczyć na ten cel bardzo duże środki.

Promowanie w internecie naszego biznesu lokalnego to również korzyści wizerunkowe. Stając się rozpoznawalnym będziemy zyskiwać na popularności, a co za tym idzie będziemy budowali wizerunek dużej marki. W internecie możemy również budować pozytywny i profesjonalny odbiór naszej firmy, co wpłynie na pozytywne postrzeganie produktów czy usług, które świadczymy. Kwestie wizerunkowe są bardzo ważne i pośrednio będą przekładały się na sprzedaż, czyli na ten element na którym zależy nam najbardziej. Wykorzystując internet możemy budować nasz pozytywny wizerunek na wiele sposobów i wykorzystywać potencjał sieci.

Jak reklamować biznes lokalny w sieci

Przede wszystkim reklamowanie się w internecie powinniśmy rozpocząć od stworzenia wizytówki Moja Firma na Google Maps. Jest to popularna czerwona pinezka wyświetlana na mapie która obrazuje nasz punkt lokalny. Wizytówka taka jest również wyświetlana w tradycyjnej wyszukiwarce Google jeśli osoby oszukają konkretnej usługi czy marki. Jest ona wyświetlana w formie rozwijanej listy po prawej stronie ze wszystkimi szczegółami firmy. Założenie takiej wizytówki jest darmowe, a także możliwe do wykonania samodzielnie. Z map Google korzysta bardzo dużo osób wyszukując lokalne biznesy, sklepy czy marki. Często jest to pierwsze miejsce, które potencjalni klienci sprawdzają, gdzie, mogą udać się osobiście lub, gdzie mogą kupić dany produkt online z dostawą do domu.

Samo zakładanie wizytówki jest dosyć proste. Należy zarejestrować ją w systemie Google Moja Firma także zweryfikować rejestrację otrzymanym listem. Następnie wystarczy uzupełnić wszystkie pola i formularze takie jak nazwa firmy, opis, kategoria działalności, godziny otwarcia itd. Optymalizacja polega jeszcze na dodaniu zdjęć czy wirtualnego spaceru, a także postów aktualizacyjnych czy dbanie o dodawanie opinii przez naszych klientów. Prowadzenie takiej wizytówki nie jest absorbujące, ale z pewnością pomoże nam pozyskiwać wielu odbiorców lokalnych.

Marketing szeptany to kolejny sposób w jaki możemy reklamować się w internecie. Jest to zamieszczanie wpisów polecających naszą markę, które mogą być stylizowane np. na otwarte polecenia naszej firmy. Wpisy te dodaje się w tych wszystkich miejscach, gdzie, mogą przebywać lokalnie nasi odbiorcy. Są to np. lokalne fora tematyczne, lokalne grupy czy blogi i strony poruszające lokalne tematyki. Ten rodzaj promocji jest bardzo efektywnym i skutecznym sposobem pozyskiwania klientów. Raz dodane opinie pozostają w internecie przez bardzo długi czas i generują pasywnie napływ nowych zainteresowanych. Z bezpośrednich poleceń korzystają również chętnie osoby nie mające preferencji zakupowych zastanawiając się, który produkt będzie najlepszy.

Social media to jeden z najważniejszych elementów w promocji lokalnej marki. Przede wszystkim możemy stworzyć profile naszej lokalnej marki na różnych platformach i w ten sposób przyciągać do nich potencjalnych klientów. Będą mogli oni poznać ofertę, a także zamówić konkretne produkty. Media społecznościowe – w szczególności Facebook może służyć do umieszczenia postów reklamowych na grupach tematycznych, a także grupach lokalnych.

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej to kolejny bardzo dobry sposób na promocję naszej marki stacjonarnej. Będzie to bardziej zaawansowany sposób reklamy, gdyż będzie wymagał poświęcenia większej ilości czasu, a nawet środków. Pozycjonowanie strony to inaczej podnoszenie jej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania Google pod konkretnymi hasłami – w tym przypadku lokalnymi. Pozycjonowanie lokalne strony będzie zatem sprawiało, iż nasza witryna będzie wyświetlana jako jedna z pierwszych w odpowiedzi na hasła wprowadzone przez lokalnych odbiorców którzy będą szukali konkretnych produktów. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać spory ruch organiczny, gdyż wyszukiwarka Google jest często wykorzystywana do wyszukiwania pobliskich sklepów czy punktów handlowo usługowych. Na naszej stronie internetowej będziemy mogli również dobrze przedstawić ofertę i zaprezentować ją w nieskrępowany sposób.

Google Ads i Facebook Ads to dwa najpopularniejsze płatne systemy reklamowe, które możemy wykorzystywać do promocji naszej marki w sieci. Będą one spisywały się doskonale zwłaszcza dzięki możliwości targetowania przekazu reklamowego. Będziemy mogli zatem wybierać użytkowników sieci, którym wyświetlimy nasze reklamy pod kątem lokalizacji. Korzystając tylko z tych dwóch popularnych systemów reklamowych będziemy mogli wyemitować promocję w wyszukiwarce Google w postaci płatnych wyników wyszukiwania, na stronach partnerów Google w postaci banerów reklamowych na YouTube i w zakładce Google Zakupy. Możemy też emitować reklamę na Facebooku i Instagramie w różnych miejscach tych portali. Wszędzie tam będziemy wyświetlać reklamę naszej marki jedynie tym osobom, które znajdują się w określonej odległości od naszego punktu naziemnego. Rozwiązanie te choć odpłatne pozwoli szybko dotrzeć do takich osób, a także efektywnie wykorzystać budżet reklamowy. Konfiguracją reklam możemy zająć się samodzielnie lub możemy zgłosić się do agencji marketingowych, które wykonają ją za nas.

Jak sprzedawać produkty i usługi lokalne w internecie

W internecie możemy również oprócz reklamowania się sprzedawać nasze produkty i bezpośrednio nawiązywać relacje sprzedażowe z klientami. Przede wszystkim możemy robić to na naszej stronie www. Sklep internetowy możemy prowadzić jako główną witrynę lub jako zakładkę na stronie marki. Niezależnie od tego jest to bardzo dobry pomysł, gdyż osoby trafiające na naszą profesjonalną witrynę będą mogły od razu zamówić dany produkt czy usługę. Moduł sklepu internetowego możemy dodać na różne sposoby np. poprzez wtyczkę na WordPress-ie jeśli na tej platformie prowadzimy stronę czy odpowiedni moduł w kreatorze witryn. Możemy również zwrócić się do agencji SEO i zlecić stworzenie dedykowanego sklepu internetowego. Niezależnie od formy technicznej dodanie modułu, gdzie klient będzie mógł wkładać produkty do koszyka i płacić za nie oraz je zamawiać jest stosunkowo proste. Dzieje się tak, gdyż prowadząc biznes lokalny przeważnie do sprzedaży mamy kilkanaście – kilkadziesiąt produktów i nie są to tak duże ilości jak przy handlu internetowym na pełną skalę.

Do sprzedaży naszych produktów lokalnych możemy wykorzystywać również platformy sprzedażowe takie jak Allegro czy eBay. W ten sposób możemy sprzedawać wysyłkowo te przedmioty, które można wysłać kurierem na całą Polskę, Europę czy nawet w świat. Założenie kont sprzedawcy jest proste, a prowizja za sprzedaż pobierana jest po zakupie ze środków przekazywanych przez klientów. Sposób ten pozwala na pełną automatyzację sprzedaży, a jednym z największych plusów jest obecność klientów na danej platformie. Nie musimy zatem dodatkowo sprowadzać ich tak jak ma to miejsce przy naszym sklepie internetowym i to oni samodzielnie będą odnajdywali nasze oferty na danej platformie.

Kolejnym bardzo ciekawym sposobem na sprzedaż jest wykorzystywanie portali ogłoszeniowych. Choć nie dają one bezpośrednio możliwości finalizacji transakcji, możemy kierować ruch z nich np. do naszego sklepu internetowego czy na platformy sprzedażowej. Do dyspozycji mamy wiele różnego rodzaju portali ogłoszeniowych takich jak np. OLX, Facebook Marketplace czy regionalne portale ogłoszeniowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż z platform takich korzysta sporo osób poszukujących lokalnych usług czy produktów. Wiele osób nie docenia tego sposobu sprzedaży, ale regularnie aktualizując ogłoszenia i będąc aktywnym i w tych miejscach, będziemy mogli pozyskiwać bardzo duże ilości klientów.

Sprzedaż w internecie można generować również poprzez aplikację branżowe. Są one szczególnie widoczne w gastronomii czy usług fryzjerskich, które posiadają własne aplikacje, gdzie możemy dodać swoją markę i w zamian za prowizję sprzedawać produkty. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż z aplikacji do umawiania wizyt fryzjerskich czy zamawiania jedzenia korzysta bardzo wiele osób i są one popularne. Jest to wygodne rozwiązanie, gdyż aplikację takie posiadają spore grono odbiorców którzy często nie korzystają z innych metod kupowania w sieci np. portali ogłoszeniowych czy platform sprzedażowych