5 Powodów dla których Twoja strona WWW pozyskuje ruch, a nie generuje sprzedaży

Strona internetowa to wizytówka marki i główny jej element w internecie. To właśnie na niej prezentujemy ofertę firmy i zachęcamy klientów do kupna. Często jednak wkładamy sporo wysiłku w pozyskiwaniu ruchu na naszą witrynę różnymi sposobami marketingowymi, ale ma on bardzo niską konwersję a klienci nie kupują naszych produktów. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego strona WWW nie jest skuteczna pomimo napływu ruchu potencjalnych klientów z zewnątrz? Oto pięć najczęstszych powodów, dla których witryna nie działa skutecznie.

Brak wersji mobilnej

Pierwszym bardzo ważnym powodem, dla którego nasza strona internetowa uniemożliwia zakup produktów i odpycha potencjalnych klientów, jest brak responsywnej wersji witryny. Obecnie duża część osób przegląda internet właśnie w telefonie, będąc np. w podróży, w pracy czy w innych miejscach poza domem. Szybkość życia sprawia, że osoby te chcą kupować rzeczy właśnie przez telefon w krótkim czasie. Jednym z największych błędów, które uniemożliwiają sprzedaż na naszej witrynie, jest brak jej dostosowania do urządzeń małoekranowych.

Osoby, które uruchamiają nieprzystosowaną wersję witryny na tablecie czy smartfonie widzą witrynę w dziwnej konfiguracji. Często jej używanie jest niekomfortowe, lub nawet niemożliwe. Wszystkie przyciski mogą znajdować się w różnych miejscach ekranu, a także być na tyle małe iż skorzystanie z niej będzie praktycznie wykluczone. Potencjalni użytkownicy przede wszystkim będą odbierali naszą markę bardzo negatywnie i będą mieli sporo wątpliwości co do jej profesjonalizmu. Nie będą również chcieli przechodzić żadnego procesu zakupu, który ich zdaniem może nie dojść do końca. Brak responsywnej wersji witryny z pewnością odpycha użytkowników od strony i znacząco zmniejsza jej skuteczność.

Jeśli chcemy wyeliminować ten błąd, przede wszystkim powinniśmy zadbać o responsywność witryny. Jest to dużo lepsze rozwiązanie, aniżeli tworzenie wersji mobilnej strony, gdyż responsywna witryna automatycznie dostosowuje się do urządzenia i nie ma potrzeby tworzenia kopii podstron itd. co jest dość problematyczne. Stworzenie strony dostosowanej do urządzeń mobilnych jest stosunkowo proste i możemy zamówić taką konfigurację w każdej agencji marketingowej czy SEO bez większego problemu. Brak wersji mobilnej witryny może znacznie obniżać wykorzystywane potencjału naszej strony internetowej, marki i reklamy.

Brak profesjonalnego wizerunku

Drugim powodem, dla którego nasza strona internetowa może nie generować sprzedaży przy jednoczesnym pozyskiwaniu ruchu z internetu, jest brak kreowania pozytywnego wizerunku naszej firmy.

Odczucia użytkowników, a także nasz wizerunek są bardzo ważnymi elementami, które decydują o tym czy potencjalni klienci zdecydują się dokonać zakupu na naszej stronie internetowej. Jeśli witryna jest przestarzała, nie posiada profesjonalnej szaty graficznej, a także nie działa poprawnie, wizerunek naszej firmy będzie negatywny. Będzie on w takiej sytuacji budził wiele obaw co do jakości produktów i samej transakcji. Użytkownicy odstraszeni błędami, niepoprawnym działaniem serwisu czy niskojakościowymi grafikami będą uciekali z naszego serwisu, nie ryzykując zakupu. Obecnie na rynku istnieje wiele sklepów internetowych i marek, gdzie można komfortowo zakupić dowolne produkty. Odbiorcy mają do wyboru kilka profesjonalnych firm, które na każdym kroku dbają o swój wizerunek i będą wybierali inne profesjonalnie wyglądające firmy. Obecnie użytkownicy i konsumenci są przeczuleni na punkcie oszustw, wyłudzeń czy kradzieży, a każdy brak profesjonalizmu naszego serwisu będą odczytywali jako potencjalne zagrożenie.

Jeśli chcemy stworzyć profesjonalny i pozytywny wizerunek naszej marki, przede wszystkim powinniśmy zadbać o nowoczesną i jakościową szatę graficzną naszego serwisu. To pierwszy element, z którym stykają się klienci wchodzący na naszą witrynę, a więc musi już w pierwszym momencie powodować pozytywne odczucia. Cała strona internetowa powinna działać poprawnie a wszystkie funkcjonalności powinny być w pełni użyteczne. Na całej witrynie nie może być jakichkolwiek błędów czy elementów budzących wątpliwości. Aby osiągnąć te elementy, warto korzystać ze sprawdzonych i najbardziej jakościowych rozwiązań.

Brak czytelnego przedstawienia oferty

Kolejnym powodem, dla którego użytkownicy przechodzący na naszą witrynę mogą nie kupować naszych produktów, jest brak czytelnego przedstawienia oferty. Bardzo często marki próbują w chaotyczny sposób przedstawić wszystkie informacje o marce, produkcie i firmie, a także wszystkie założenia, wizje czy historię marki. To wszystko wykonane w przypadkowy sposób sprawia, że prezentacja samego produktu jest nieczytelna i niezrozumiała dla odbiorców. Informacje te powinny być pierwszymi, na które natrafią użytkownicy wchodzący na nasz serwis. Muszą być również krótkie, minimalistyczne a także niezwykle jasne. Powinniśmy zatem dopilnować, aby użytkownicy mogli poznać wszystkie parametry produktu, a także zasady zakupu oraz jego użytkowania i gwarancji. Im więcej czytelnych informacji przedstawimy, tym mniej obaw pozostanie po stronie osób kupujących.

Wszystkie informacje powinny być również podawane w sposób jasny i przejrzysty. Możemy zatem używać formatowania, aby zwiększyć czytelność prezentowanej oferty, a także używać języka dostosowanego do danej grupy docelowej. Bardzo dobrym pomysłem jest również używanie zdjęć poglądowych i fotografii. Możemy również prezentować nagrania wideo przedstawiające w praktyce dany produkt lub usługę. Oferta powinna również odpowiadać na wszystkie najważniejsze pytania związane z konkretnym produktem. Dobrym pomysłem będzie zatem stworzenie działu FAQ, który w łatwy i szybki sposób przestawi wszystkie najważniejsze pytania wraz z odpowiedziami.

Niezrozumiała ścieżka kontaktu i zakupu

Niezrozumiała ścieżka kontaktu i zakupu jest bardzo poważnym błędem, o którym nie zdaje sobie sprawy wiele osób. Jest to brak przedstawienia czytelnej ścieżki zakupu produktu, którą przechodzi każdy klient od momentu trafienia na stronę internetową do momentu sprzedaży. Wiele osób nie podkreśla i nie przedstawia dokładnie informacji na temat — jak będzie przebiegał proces zakupowy oraz z jakich elementów będzie się składał. Może to powodować liczne obawy o konieczność rejestracji, czy podawania newralgicznych danych.

Niewiedza budzi lęk, a ten powoduje, że klienci, czym prędzej opuszczają naszą stronę. Zawsze należy burzyć wszystkie wątpliwości, jakie mogą pojawić się odnośnie zakupów na naszej stronie internetowej. Jeśli klienci trafiają na stronę powinni od razu dowiedzieć się, ile kroków ma proces zakupowy i jak dokładnie wygląda. Możemy przedstawić go na przykładzie kilku zdjęć, pokazując, co klient musi wykonać, aby zakupić dany przedmiot. Możemy również okrasić fotografie opisami, czy małym poradnikiem. Dobrym pomysłem jest również przedstawienie np. w panelu bocznym krótko kilku elementów, z jakich składa się proces zakupowy, tak aby osoba wchodząca na witrynę wiedziała, ile czasu zajmie jej złożenie zamówienia i czy będzie mogła łatwo kupić dany przedmiot bez rejestracji. Taka mini reklama zakupu znacznie zwiększa konwersję i skuteczność naszej witryny. Na stronie powinniśmy również umieścić informacje o metodzie płatności i dostawy, tak aby czytelnicy nie mieli żadnych wątpliwości, iż proces zakupowy jest przyjazny oraz spełni ich oczekiwania.

Na podobnej zasadzie działa obawa o kontakt z naszą marką. Przed dokonaniem zakupu większość potencjalnych klientów znajdujących się na naszej stronie internetowej z chęcią uzyskałaby odpowiedzi na liczne pytania. Najczęściej wymagają one kontaktu z naszą marką, a ten może budzić wiele obaw. Przeważnie użytkownicy obawiają się, iż nie otrzymają odpowiedzi na pytanie a jeśli tak będzie, to będzie to niekomfortowe. Powinniśmy zatem zaprezentować im kilka możliwości szybkiego kontaktu z nami, a także podkreślić, iż z chęcią odpowiemy na wszystkie pytania, a także udzielimy odpowiedzi w krótkim określonym czasie. Taki konkret powoduje zwiększoną chęć kontaktu potencjalnych klientów z naszą marką i możliwość ich osobistego przekonania do zakupu. Warto zatem w centralnym miejscu naszego serwisu dodać numer telefonu, adres e-mail i czy umożliwić kontakt przez np. messenger.

Nieprawidłowe prowadzenie witryny przez specjalistów

Dość często występującą przyczyną, dla której nasza strona internetowa nie zmienia ruchu na sprzedaż jest jej nieprawidłowe prowadzenie przez specjalistów. Często możemy zadanie takie zlecać agencjom marketingowym, webmasterom czy freelancerom, samemu nie mając czasu na obsługę witryny. W tym momencie całkowicie zdajemy się na inne osoby i oczekujemy jedynie napływu zleceń. Ma to zarówno swoje zalety, jak i wady. Jedną z głównych wad jest właśnie możliwość nieprawidłowego prowadzenia serwisu. W takiej sytuacji osoby niekompetentne lub nieprzykładające należytej uwagi do wykonywanych zadań mogą popełnić wszystkie wyżej wymienione błędy, a także błędy, których nie opisaliśmy w tym artykule. To wszystko przełoży się na nieskuteczność witryny. W skrajnych w przypadkach błędy mogą w ogóle uniemożliwić dokonanie zakupu. Sytuacja taka najczęściej wykrywana jest po kilkudniowym przestoju, co będzie generowało dość spore straty.

Aby wykryć i usunąć taką sytuację, przede wszystkim powinniśmy zlecić audyt strony internetowej. Może być wykonywany nie tylko pod kątem SEO i pozycjonowania, ale także i user experience czyli dostosowania do użytkowników. Specjaliści będą mogli sprawdzić cały proces zakupowy zarówno pod kątem technicznym, technologicznym, jak i funkcjonalnym. Audyty stron internetowych możemy zlecać w wielu agencjach marketingu internetowego, a także prywatnym specjalistom. Jest to bardzo dobry ruch, gdyż w stosunkowo krótkim czasie będziemy mogli dowiedzieć się co nie działa na naszej stronie internetowej i będziemy mogli naprawić ten element.