Sprawdź jak znaleźć dobrą agencję marketingową oraz na jakie elementy zwrócić uwagę, aby nawiązać jakościową współpracę

Znalezienie dobrej agencji interaktywnej lub SEO, która będzie zajmowała się naszym marketingiem internetowym, jest trudnym zadaniem. Na rynku funkcjonuje duża liczba agencji, które często nie wyróżniają się zbytnią rzetelnością, kompetencjami czy zaangażowaniem. Jak zatem odróżnić wartościowe agencje marketingu internetowego od tych, jakie warto omijać w sieci? W tym tekście podpowiadamy na, co warto zwrócić uwagę jeśli szukamy dobrej agencji, której chcemy powierzyć zadanie promowania naszej marki w sieci.

Wyselekcjonuj dużą grupę agencji

Pierwszym krokiem do znalezienia dobrej agencji marketingowej na rynku jest stworzenie dużej puli agencji, z której będziemy wybierali tę jedną najlepszą. Warto postępować tak z kilku powodów. Przede wszystkim wstępnie wybierzemy te agencje, które, mogą spełnić nasze oczekiwania i odrzucimy te, z którymi na pewno nie będziemy współpracowali. Im większy wybór agencji, tym większa szansa na trafienie na dobrą firmę, z którą będziemy mogli współpracować długotrwale i owocnie. Samo stworzenie dużej puli potencjalnych agencji, które będziemy porównywali, nie jest również trudne. W ten sposób dokonamy również wstępnego odrzucenia tych agencji, które są niewidoczne i tych, które trudno znaleźć w internecie. Jest to bardzo znamienne i już samo w sobie świadczy o agencji marketingowej, która nie potrafi wypromować się w internecie.

Jeśli zatem chcemy zlecić marketing internetowy, przede wszystkim powinniśmy przejrzeć wyszukiwarkę Google, Google Maps, social media i wszystkie kanały społecznościowe, na których mogą znajdować się oferty agencji interaktywnych, SEO czy marketingowych. Następnie, warto stworzyć długą listę stron www poszczególnych agencji, które będziemy sprawdzać. Pomoże to w szybszym ich porównaniu.

Dobrym sposobem jest również zapytanie się społeczności w social mediach o warte polecenia firmy. Działając w ten sposób, stworzymy pewną wstępną pulę agencji marketingowych, z której łatwiej będzie nam wybrać dla nas najlepszą. Jest to lepsze rozwiązanie aniżeli okazjonalne sprawdzanie poszczególnych agencji w sieci w różnych miejscach bez bezpośredniego i konkretnego porównania. Działając w taki sposób, możemy przegapić wiele wartościowych agencji i wybrać mniej korzystne promowanie naszej marki.

Opinie i renoma agencji

Poszukiwanie dobrej agencji marketingowej, przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od sprawdzenia opinii i renomy danych marek. Jest to ważny czynnik, gdyż dzięki niemu możemy dowiedzieć się, czy dana agencja prezentuje odpowiednio wysoki poziom kompetencji, jest słowna i czy działa skutecznie. Choć wiemy, że opiniami w internecie można manipulować, będą one również do pewnego stopnia bardzo pomocne. Nie powinniśmy zatem zdawać się na nie w 100%, ale mogą pokazać pewne tendencje.

Szczególną uwagę, warto zwrócić na te same pojawiające się zarzuty i negatywne wpisy, gdyż mogą świadczyć np. o konkretnej bolączce agencji np. terminach wykonania czy jakości usługi. Powinniśmy również poszukiwać opinii w jak największej ilości miejsc – niezależnych i niepołączonych ze sobą.

Miejscami, w których możemy poszukiwać opinii będą np. Google Maps, Facebook, fora branżowe czy portale tematyczne. Opinii możemy poszukiwać również wśród naszych znajomych, a także innych marek w branży zadając pytanie odnośnie konkretnej agencji. Wbrew pozorom bardzo często okazuje się, że wiele osób korzysta z agencji, którą rozważamy.

Zrealizowane projekty oraz doświadczenie

Jednym z najważniejszych czynników, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, szukając z agencji marketingu internetowego, jest doświadczenie danej marki. Same rekomendacje i opinie, mogą jedynie nadać kontekstu konkretnej agencji, ale powinna ona móc pochwalić się wieloma zrealizowanymi projektami. Tylko w taki sposób będziemy mieli pewność, że potrafi działać na rynku, a kolejni klienci powierzają swój marketing specjalistom z tej firmy. Jest to również w pewnym sensie skorzystanie ze sprawdzenia agencji przez inne marki internetowe. Jeśli zatem agencja marketingu internetowego posiada wielu klientów i funkcjonuje od dłuższego czasu na rynku, została sprawdzona przez wiele innych osób i coś sprawiło, że powierzyły one danej agencji prowadzenie kampanii reklamowej.

Najczęściej na stronie konkretnej agencji możemy dowiedzieć się, jakie projekty realizuje, z jakimi klientami współpracuje, a także jakie posiada doświadczenie. Agencje bardzo często i chętnie chwalą się prestiżowymi współpracami i klientami, dla których prowadzą duże kampanie reklamowe. Chcąc wybrać konkretną agencję, warto zatem skontaktować się z klientami danej agencji i poprosić ich o krótką rozmowę. Taka bezpośrednia rekomendacja będzie najbardziej wiarygodna, gdyż będzie płynęła z pierwszej ręki. Jeśli na stronie internetowej agencji nie znajdziemy informacji o konkretnych markach czy firmach z którymi współpracuje, możemy poprosić o opinie w social mediach np. na Facebooku lub LinkedIn. Bardzo często drogą pantoflową dowiemy się, jakie osoby lub marki korzystają z usług danej agencji i będziemy mogli porozmawiać z nimi. Osobiste odczucia na konkretnym przykładzie będą bardzo miarodajne i pomogą podjąć nam decyzję.

Z rozmowy takiej dowiemy się o praktycznych zasadach, jakie panują w danej agencji, a także będziemy mogli poznać wiele innych informacji. Często nawet sposób działania marki będzie kluczowy przy wyborze agencji marketingowej – nawet jeśli działa rzetelnie. Podczas rozmowy dowiemy się o wszystkich elementach współpracy, które są dla nas ważne i będziemy mogli zapytać innych klientów agencji o wszystkie kwestie, które nas nurtują.

Zakres usług

Zakres usług świadczonych przez agencję nie jest wyrocznią, ale często świadczy o jakości danej agencji marketingowej. Profesjonalne agencje będą świadczyły szeroki zakres usług, począwszy od wielu strategii marketingu po szerokie usługi pozycjonowania strony internetowej. Nawet jeśli konkretna agencja specjalizuje się w danej dziedzinie np. SEO, warto zwrócić uwagę, jakie usługi oferuje. Duże agencje zatrudniające wielu specjalistów będą oferowały szeroką ofertę. Świadczy to, że agencje te posiadają wielu pracowników o wysokich kompetencjach którzy, mogą zajmować się różnymi dziedzinami marketingu internetowego lub świadczą szeroki zakres usług w konkretnej dziedzinie digital marketingu. Jest to dobry prognostyk, gdyż naszą markę przekazujemy w ręce profesjonalistów.

Wybierając duże agencje, możemy również liczyć na ich większe zdolności operacyjne, a także większe szanse powodzenia promocji. Choć jak wspomnieliśmy wyżej, elementy te nie są gwarancją udanej współpracy, zwiększają jednak szanse na zadowolenie z usług.

Wybierając agencję marketingową, interaktywną lub SEO o szerokim zakresie usług, będzie nam również łatwiej promować się w internecie. Jeśli w przyszłości będziemy chcieli rozszerzyć naszą działalność promocyjną, będziemy mogli zrobić to bardzo łatwo bez zlecenia poszczególnych nowych usług innym agencjom marketingowym. Będzie to z pewnością dużo poręczniejsze, gdyż promocją naszej marki będą zajmowali się Ci sami specjaliści z jednej agencji.

Ceny i koszty promocji

Elementem, o który również powinniśmy zadbać, wybierając agencje marketingowe, są koszty promocji. Czynnik ten nie powinien wpływać w decydujący sposób na wybór konkretnej agencji, ale powinien pomagać wybrać nam najlepszą spośród kilku najbardziej wyselekcjonowanych.

Koszty promocji są ważnym czynnikiem, gdyż pozwalają promować się taniej i wykonać dany zakres usług za mniejszą sumę lub za konkretny budżet reklamowy uzyskać więcej usług marketingowych. Wpływa to bezpośrednio na skuteczność i efektywność reklamy internetowej, a także na konkretne oszczędności, które możemy przeznaczyć na rozwój firmy czy inne działania marketingowe.

Jeśli zatem wybierzemy już wstępnie kilka agencji marketingu internetowego, które zainteresowały nas z różnych względów i spełniają nasze oczekiwania, warto porównać również ich cenniki. Usługi digital marketingowe są niezwykle płynnie i elastycznie wyceniane. Dzieje się tak, gdyż są one produktem cyfrowym. Nierzadko może okazać się, że kompletna usługa promocji może kosztować dwa lub trzy razy więcej w innej agencji. Na koszty promocji wpływ ma również wielkość zlecenia i charakter.

Porada: Jeśli to możliwe, warto zamawiać jak największe zakresy usług marketingowych w jednej agencji. Dzięki temu otrzymamy lepszą ofertę cenową, gdyż dana agencja będzie starała się tym bardziej pozyskać nas jako klientów — im większe zlecenie będziemy chcieli zamówić. Warto również nawiązywać długotrwałe i regularne współprace, które są jeszcze bardziej cenione przez agencje i jeszcze bardziej skłaniają je do oferowania atrakcyjnych warunków finansowych.

Duży budżet reklamowy? Pomyśl o agencji lokalnej

Pewną wskazówką z której, warto skorzystać, szczególnie gdy zamierzamy przeznaczyć na promocję internetową duży budżet, jest to, aby wybrać agencję lokalną. Jak wiemy, często dość trudno stawiać na lokalne firmy, gdyż konkurencja z całej Polski jest bardzo silna, a agencje z innych części Polski, mogą oferować znacznie lepszą współpracę niż agencje lokalne. Jeśli jednak agencje lokalne mają porównywalną ofertę z innymi agencjami, które porównujemy, warto postawić właśnie na nie.

Choć przeważnie nie myślimy o tym kroku, będzie on bardzo korzystny gdy wydajemy duże budżety reklamowe. W takiej sytuacji będziemy mogli znacznie łatwiej znaleźć się osobiście w siedzibie firmy czy porozmawiać z pracownikami, którzy zajmują się promocją naszej marki w sieci. Często znacznie ułatwi to przygotowanie kampanii reklamowej i usprawni cały proces reklamowy. Dość trudno byłoby nam jeździć na drugi koniec Polski uzgadniać takie szczegóły, a przy dużym budżecie reklamowym osobista rozmowa może być bardzo ważna. Zamawiając usługę marketingu internetowego w agencjach lokalnych, będziemy mogli również łatwiej sprawdzać i weryfikować efekty oraz postępy prac. Jest to ważne np. gdy będziemy chcieli dokonać audytu, wydając spory budżet reklamowy.

Jeśli zatem mamy do wyboru wiele marek z całej Polski, a te lokalne nie odstają jakością czy innymi parametrami od ofert z odległych lokalizacji, warto wybrać te znajdujące się blisko nas.