Pozycjonowanie lokalne — Czym jest, kiedy je stosujemy, dlaczego warto?

Kompendium wiedzy o lokalnym SEO dla lokalnych firm!

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to usługa bardzo często promowana przez agencje SEO czy agencje interaktywne. Jest ona niezwykle korzystna, a wręcz konieczna do osiągnięcia sukcesu przez lokalne marki — choć jest często marginalizowana. Przeważnie dzieje się tak ze względu na małą wiedzę lokalnych marek o pozycjonowaniu lokalnym i promowaniu się poprzez stronę internetową. W tym tekście przedstawiamy zatem wszystkie najważniejsze informacje o lokalnym SEO i podpowiadamy czym jest, kiedy się je stosuje oraz dlaczego warto.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej to promowanie jej w wyszukiwarce Google, ale jedynie w lokalnym charakterze i kontekście. Oznacza to, że strona internetowa promowana w taki sposób będzie widoczna w konkretnej branży i pod konkretnymi słowami kluczowymi, ale jedynie dla osób mieszkających w danej lokalizacji lub osób, które wyszukują informacji z zaznaczeniem konkretnego miasta.

Pozycjonowanie lokalne jest drugim najpopularniejszym typem pozycjonowania stron internetowych po globalnym promowaniu marki. Różni się ono od standardowego promowania strony internetowej kilkoma elementami. Bazuje na tym samym założeniu optymalizacji technicznej czy zwiększeniu widoczności strony co pozycjonowanie podstawowe, ale kilka czynności wykonuje się w nieco inny sposób – z myślą o zaznaczeniu lokalnego charakteru witryny. Jest to właśnie główna różnica w promowaniu stron. Przy pozycjonowaniu lokalnym staramy się jak najmocniej zaakcentować jej lokalny charakter i dostarczyć wielu informacji wyszukiwarce Google, że strona przeznaczona jest dla mieszkańców i odbiorców danego regionu.

Jak pozycjonuje się witrynę lokalnie?

Podstawowym działaniem i platformą do wszystkich działań pozycjonowania lokalnego jest podstawowa optymalizacja i konfiguracja witryny. Jest to np. dostosowanie szybkości działania strony, stworzenie odpowiedniego katalogu plików, zadbanie o czytelną strukturą witryny i wiele innych działań, które wykonuje się standardowo przy pozycjonowaniu globalnym.

Jeśli nasza strona internetowa jest już zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google, wykonuje się kilka czynności zarezerwowanych jedynie dla pozycjonowania lokalnego. Przede wszystkim jest to wybór słów kluczowych dla naszej witryny. Wybiera się je również pod kątem branżowym i tematycznym, ale są to frazy lokalne. Zawierają zatem po sformułowaniu tematycznym nazwę miasta, lokalizacji lub regionu. Frazy lokalne mogą być również samodzielnymi nazwami miast czy rejonów.

Pozycjonowanie lokalne to również stworzenie, pozycjonowanie i powiązanie wizytówki firmy na Google Maps. Jest to bardzo ważny element, który bezpośrednio dostarcza wyszukiwarce Google informacji, iż nasza strona internetowa działa w danym regionie. W tym celu powinniśmy posiadać zadbaną i aktualizowaną wizytówkę, na której będzie widniał link do pozycjonowanej lokalnie witryny.

Kolejnym działaniem pozycjonującym lokalnie naszą stronę internetową jest lokalne linkowanie zwrotne. Ogólnie jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który w duży sposób wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Przy pozycjonowaniu lokalnym będziemy wykonywali go z lokalnych stron, profili w social mediach czy for internetowych. Ogólne zasady linkowania zewnętrznego są takie same jak przy SEO standardowym, ale ważne jest, aby pozyskiwać linki z lokalizacji o charakterze lokalnym. Możemy również linkować naszą witrynę wyjściowo do innych miejsc w sieci również o lokalnym charakterze.

Kiedy się je stosuje?

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych stosuje się głównie w dwóch wypadkach. Pierwszym z nich jest chęć dotarcia z naszą usługą do konkretnej grupy odbiorców – odbiorców mieszkających w danym mieście lub regionie. Wiąże się to z naszymi możliwościami, obszarem działania czy ograniczeniami.

Pozycjonowanie lokalne powinny zatem stosować wszystkie marki działające na lokalnym, a nie globalnym rynku. Będą to np. restauracje, zakłady fryzjerskie czy inne punkty handlowo-usługowe. Pozycjonowanie lokalne, mogą wyrażać również marki, które zlokalizowane są w innych częściach Polski lub świata, ale chcą świadczyć z jakichś względów usługi skierowane na dany rynek. Może to być związane z popytem na dany towar lub innymi uwarunkowaniami.

Drugą sytuacją, w której stosuje się pozycjonowanie lokalne strony internetowej, jest chęć alternatywnego pozycjonowania strony do globalnego promowania witryny. Bardzo często przy standardowym pozycjonowaniu mamy do czynienia z dużą konkurencją — zwłaszcza w dochodowych branżach. W takiej sytuacji często znacznie lepiej jest wypromować swoją usługę lub markę na poszczególnych rynkach lokalnych oddzielnie aniżeli bezpośrednio rywalizować z dużymi globalnymi markami, aby osobom z różnych lokalizacji wpisującym główne hasło tematyczne w Google ukazywał się nasz wynik wyszukiwania.

Dlaczego warto?

Pozycjonowanie lokalne jest korzystne z kilku powodów. Przede wszystkim staje się ono dużo bardziej dostrzegane i zauważane przez Google. Wyszukiwarka regularnie zwiększa priorytet personalizacji wyników wyszukiwania – co głównie dzieje się przez dostarczanie lokalnych wyników wyszukiwania użytkownikom. Możemy zauważyć to gdy dwie osoby znajdujące się w różnych lokalizacjach wpisując to samo hasło do wyszukiwarki Google, otrzymuje różne listy wyników wyszukiwania. Dzięki temu nasza witryna może być lepiej prezentowana użytkownikom, co wpłynie na zwiększenie efektywność i skuteczność naszych działań marketingowych.

Pozycjonowanie lokalne, warto również wdrażać dlatego, że jest bardzo łatwe w uruchomieniu. Wystarczy zwrócić się do jednej z wielu agencji marketingowych na rynku i poprosić o wykonanie takiego typu pozycjonowania. Jest ono praktycznie oferowane przez wszystkie agencje SEO i dużą ilość agencji interaktywnych. Nie powinniśmy mieć zatem problemu z zamówieniem tego typu usługi.

Kolejnym powodem dla którego, warto wykorzystywać pozycjonowanie lokalne, jest możliwość stawania się liderem branżowym. Internet ma bardzo dużą siłę przebicia, a obecnie większość osób szuka informacji właśnie w wyszukiwarce Google. Będąc zatem na wysokich miejscach pod lokalnymi hasłami tematycznymi, będziemy zwiększali widoczność marki, poprawiali jej renomę, a także budowali pozytywny wizerunek. To wszystko przełoży się na pozyskiwanie nowych klientów, a także większy zarobek. Dzięki niemu będziemy mogli skutecznie walczyć z konkurencją w realnym świecie, a także będziemy bardziej odporni na kryzysy czy zawirowania branżowe. Wyszukiwarka Google jest zatem doskonałym sposobem do pozyskiwania klientów w świecie realnym – często dużo lepszym aniżeli rozdawanie ulotek czy reklama konwencjonalna.